Bronisław Kierzkowski - Od gipsu do plastiku

01 sierpnia - 27 sierpnia 2018


Po sukcesie retrospektywnej wystawy prac olejnych Bronisława Kierzkowskiego, Galeria Kolekcji Fibak ma przyjemność zaprosić do głębszego zapoznania się z twórczością artysty prezentując bardzo znane już gipsowe reliefy, które wyeksponowane zostaną w towarzystwie nie pokazywanych do tej pory prac z plastiku.

 

Już w 1957 roku powstają pierwsze obrazy z gipsu nazywane „fakturowcami” lub po prostu „gipsami”. Pierwszorzędną rolę odgrywa w nich faktura. Jak sam Bronisław Kierzkowski powiedział zawsze podobała mu się pikturalność , faktura i światło. Niektórzy uważali ten cykl za manifestację antyestetyzmu. Nie jest to prawdą, bowiem są one nowym estetyzmem wynikającym z materiału, wyrażającym układy z góry zakładane.


W trakcie samej pracy nad gipsami, nad ich układami, pomocne na pewno były słyszane jeszcze na uczelni w Łodzi wykłady Władysława Strzemińskiego oraz studiowanie twórczości Mondriana i artystycznych doświadczeń Kleego. Nie bez znaczenia była również fascynacja płaskorzeźbą indyjską i sztuką totemiczną.


Po każdej wystawie pojawiały się w prasie recenzje. Pisano o biologiczności obrazów i to prawda, bo jak Kierzkowski sam powiedział „gips to ciało a metal to kościec-jest to synteza biologii”. Pisano również o jego zainteresowaniu światem współczesnej cywilizacji maszynowej, czemu nie można zaprzeczyć, gdyż to co jest zatopione w masie gipsowej to właśnie odpady - materia technicznej cywilizacji.


W latach 80-tych Kierzkowski ma możliwość pracy w nowym materiale jakim są białe płyty tworzywa sztucznego. Tu nie tak jak w fakturowcach, gdzie nie wszystko dało się przewidzieć, każda wypukłość jest modelowana przez artystę. Twarda płyta tworzywa nabiera biologicznej miękkości, a użyte elementy to tym razem odpady naszej plastikowej cywilizacji. No i kolor, którego artysta już nie unika, a nawet wykorzystuje kolorystykę użytych materiałów.
Prace te były pokazywane na indywidualnych wystawach w latach 80-tych w Galerii „Studio” w Warszawie oraz w Łodzi i Wrocławiu. Ostatni raz były pokazywane w 1994 roku na wystawie retrospektywnej w Muzeum w Toruniu.

 

Zainteresowania artysty i jego eksperymenty są wielokierunkowe i różnorodne. Przy tym głównym nurcie działań pozos- taje Kierzkowski zawsze konsekwentny, preferując – najbliższą mu od zarania twórczości – problematykę materii, przestrzeni, ruchu i światła. Jego sztuka, nawiązując w sposób różny i nie zawsze afirmatywny, do cywilizacji przemysłowej, sprzęgnięta jest niezawodnie z kształtem naszego czasu.

Bożena Kowalska

 

Kurator wystawy: Dorota Kierzkowska-Czahorowska
Koordynacja: Paulina Janiszewska, Karolina Ostojska


Galeria prac


Powrót